Hver femte siger op på grund af deres leder

0
757

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle links er derfor betalte links.

Der er rigtig mange forskellige grunde til at man siger sit job op. Det kan skyldes alt fra, at man er træt af det, til at man skal flytte, eller at man ganske enkelt har fået et tilbud et andet sted, man ikke kan sige nej til. Der er dog især også en grund der ofte går igen i begrundelserne til opsigelser. I en stor undersøgelse der blev lavet sidste år, nævnte hver femte nemlig, at de havde sagt et job op på grund af ledelsen.

Dermed er ledelsen den grund som flest nævner, hvilket naturligvis er ganske problematisk for danske virksomheder. Det er ofte dyrt at miste ansatte, naturligvis især hvis det er gode ansatte. Når man mister en ansat betyder det i de fleste tilfælde, at man skal ansætte en ny. En proces der kan tage lang tid og være omkostningstung. Når en ny er blevet ansat, tager det noget tid at komme ind i rutinerne osv.

Har man mange ansatte og en stor udskiftning i de ansatte, kan det således blive en meget stor omkostning for virksomheder. Især i videnstunge stillinger, hvor det kan være svært at finde erstatning, kan det være meget ressourcekrævende.

Investér de rigtige steder

Et af de steder, hvor det kan være en god ide at investere er derfor også i ledere, da deres lederskab har stor betydning for hvordan ens ansatte trives i deres arbejde. Der findes mange forskellige former for lederuddannelser, og hvilken en der er den rigtige afhænger naturligvis både af hvilken type leder og hvilket type menneske, der er tale om.

Det man skal huske på, er at hvis en leder ikke er interesseret i at efteruddanne sig indenfor ledelse, bør dette få alarmklokkerne til at ringe. Ønsker man ikke at uddanne sig og blive bedre, er det typisk er tegn på, at man godt ved, at der er noget galt. En god leder ved nemlig, at man altid kan blive bedre.