Nyopstartet virksomhed? Sådan kommer du fra start!

0
24

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle links er derfor betalte links.

Når du starter en virksomhed, kan der afhængigt af forretningstyper være en række såkaldte indgangsbarrierer. Dette er et udtryk for, om der er nogle forhindringer, som skal klares, før du kan have din virksomhed klar. Disse kan bestå af alt fra at rekruttere den rette viden til økonomiske krav under opstart.

Forretningsplanen

Det første man bør gøre ved virksomhedsstart, er at udforme sin forretningsplan. Dette er en køreplan, som indeholder en rød tråd set i forhold til dine ambitioner, din økonomi, dit unikke forretningstilbud og meget mere. Mange undervurderer desværre betydningen af en solid forretningsplan, og det er ærgerligt, da den kan skærpe fokus såvel som belyse potentielle udfordringer inden man står i de, Hvis man skal stole på ordsproget om at grundig forberedelse er det have arbejde, så er det bestemt gældende i dette tilfælde! Husk at forretningsplanen er et strategisk værktøj, derfor kan den ændre sig med tiden.

Budgettet

Det er strengt nødvendigt at have den rette økonomi til at starte virksomheden. Derfor skal du naturligvis også lægge et budget, som redegør for indtægter og udgifter i forbindelse med at drive virksomheden. Husk at du også skal kunne leve privat, hvilket betyder, du skal inkludere et privatbudget.

Selve forretningens budget bør indeholde et etableringsbudget, et forventet driftsbudget og et løbende likviditetsbudget (som angiver, om du har pengene til dine udgifter).

Vi ved, at det kan være dyrt at starte virksomheder – særligt hvis det er en fysisk. Så tænk gerne kreativt. F.eks. kan du købe finde brugte kontormøbler, undlade at give dig selv en for høj startløn etc.

Undersøg evt. din kommunes tilbud ift. iværksætterrådgivning, da du kan få god hjælp og indgange til et stærkt netværk her.

Husk selskabsformen, advokathjælpen og evt. hjælp til bogholderi

Når du starter op selvstændigt, vil der være mange nye områder at sætte sig ind i. Og det er ikke alle, du kan klare selv. Det kan derfor være en god idé – særligt på sigt – at investere i vejledning af selskabs- eller virksomhedsform, at få en advokat til at efterse dine dokumenter samt at få en bogholder eller revisor til at gennemgå regnskaber, hjælpe med indberetninger og meget mere.