Laver din virksomhed filantropi?

0
18

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle links er derfor betalte links.

Medmindre man er milliardær og har hvad man skal bruge i flere livstider, er det de færreste der helliger sig mere eller mindre alt sin tid til at lave filantropi. Mindre kan dog også gøre det, og det er noget, som flere og flere virksomheder begynder at kigge nærmere på.

Hvis du ikke lige er helt med på, hvad filantropi er for en størrelse, så lyder Wikipedias forklaring således: Filantropi er et begreb, der omfatter donation af penge, materiel, tjenester, tid og/eller arbejde til et socialt velgørende formål uden nogen belønning til donoren. 

Dette kan naturligvis indebærer rigtig mange ting. Nogle af de store ting for tiden er miljø og madspild, og der er da heller ikke nogen tvivl om, at der går rigtig meget mad unødigt til spilde, som kunne komme andre til gode. Der er således mange fødevarevirksomheder, detailbutikker og restauranter, der er begyndt at donere dette væk til udsatte person, som eksempelvis hjemløse. Men filantropi kan være mange andre ting, end at give mad væk, og det kan da også gavne forretningen, hvis man gør det på den rigtige måde.

Webshoppen kondomland, der ikke overraskende sælger kondomer, giver eksempelvis hvert år mellem 10 og 15.000 kondomer til Natteravnenene, som de deler ud i det danske natteliv. (læs mere om det her) Dette er en form for filantropi, der giver rigtig god mening. På den måde kan de sørge (eller i hvert fald hjælpe med) for at nogle unge mennesker måske undgår en uønsket graviditet eller i værste fald en kønssygdom.

Kondomland laver filantropi i den forstand, at de giver kondomer væk, uden at få noget igen. Det betyder naturligvis ikke, at det ikke også kan være en god ide for forretningen. For sådan noget kan være med til at skabe kunder på den lange bane. Det vil være godt for den generelle folkesundhed, hvis flere bruger kondom, men det vil naturligvis også være godt for kondomland. Dette er blot et enkelt eksempel på, at filantropi og forretning sagtens kan gå hånd og hånd uden at det bliver fordækt og skjult markedsføring.