Når du ansætter en medarbejder udenfor EU

0
218

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle links er derfor betalte links.

Har du eller overvejer du at ansætte en medarbejder, som kommer fra et land udenfor EU? Hvis du overvejer dette, så er der et par ting, som du skal være opmærksom på.

Opholdstilladelse

Først og fremmest skal du være opmærksom på, hvorvidt din medarbejder har arbejds- og opholdstilladelse til at være i landet. Hvis medarbejderen har statsborgerskab fra et EØS-land eller Schweiz behøver han/hun som udgangspunkt ikke en ophold- og arbejdstilladelse. Kommer medarbejderen derimod udenfor disse lande, så skal der som udgangspunkt både en opholds- og arbejdstilladelse samt et visum til for at vedkommende kan arbejde i Danmark. Det er dit ansvar som virksomhedsejer, at medarbejderen har gyldig arbejds- og opholdstilladelse og virksomheden kan blive straffet med bøde, hvis dette ikke bliver overholdt.

Ansættelsesvilkår

Ansættelsesvilkårene for en udenlandsk medarbejder kan afhænge af, hvilken tilknytning medarbejderen har til virksomheden. Under nogle omstændigheder skal medarbejderen have de samme ansættelsesvilkår som tilsvarende dansk medarbejder. Under andre omstændigheder kan virksomheden og medarbejderen vælge, hvilke regler der gælder ansættelsesforholdet. Det skal dog som minimum være dækket af udstationeringslovens regler, som kræver dansk lovgivning om arbejdsmiljø og højeste arbejdstid overholdt.

Kørekort

Hvis din udenlandske medarbejder skal køre rundt som sælger eller i det hele taget køre, så skal du sikre dig, at medarbejderens kørekort er gyldigt i Danmark. Kommer din medarbejder udenfor EU/EØS eller Schweiz, så er pågældendes kørekort formentlig ikke gyldigt. Det kan derfor kræve at medarbejderens kørekort bliver oversat til dansk. Her skal typisk bruges en professionel oversætter. I kan få hjælp til at oversætte medarbejderen kørekort her.

Social sikring

Der er desuden regler for hvorvidt du som virksomhed skal betale sociale bidrag i Danmark eller i udlandet for medarbejderen. Dette er bidrag såsom ATP, arbejdsskadeforsikring, AES og sygedagpenge. Du skal derfor undersøge, hvilket land du skal betale socialt bidrag til for din medarbejder afhængig af, hvilke forhold din medarbejder er under.